Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Dla każdego coś aktywnego

Każdy powinien uprawiać taki rodzaj sportu, który najlepiej pasuje do jego potrzeb. W zależności od tego, jaki cel sobie założymy, możemy dobierać ćwiczenia, rodzaj wysiłku i jego intensywność. Efekty mogą być bardzo różne. Od przyrostu masy mięśniowej, poprzez poprawę gibkości aż do odczucia przyjemnego stanu relaksacji. Przyjrzyjmy się niektórym aktywnościom z bliska.

Rekreacja fizyczna bije rekordy popularności. Coraz więcej osób biega, pływa, jeździ na rowerze. Naprzeciw ludziom uprawiającym sport wychodzą profesjonaliści, wymyślając coraz to inne odmiany aktywności ruchowej i tworząc rozmaite specjalistyczne programy. Największym uznaniem cieszą się te, które znamy pod wspólną nazwą „fitness”. Tak naprawdę jest to „coś więcej” niż tylko rodzaj ćwiczeń. To postawa życiowa bycia „fit”, polegająca na świadomym i celowym oddziaływaniu poprzez ruch na swoje zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne. To nieustanna praca nad sobą. Rozwijanie zarówno ciała, jak i umysłu.

 

1. Aerobik

Na zajęciach z aerobiku wykonuje się szybkie ćwiczenia w rytm muzyki. Mają one za zadanie zwiększać naszą siłę i wytrzymałość. Z racji aerobowego rodzaju wysiłku, często stosowany jest on w celu „zrzucenia paru kilogramów”. Aerobik ma wiele odmian, jednak różnice między nimi są tak naprawdę niewielkie. Podczas tego typu ćwiczeń powstaje nieznaczna ilość kwasu mlekowego, a co za tym idzie, nie ma ryzyka powstania tzw. „zakwasów”.

 

Zajęcia fitnesZumba

 

Zagrożenia związane z uprawianiem aerobiku wynikają zazwyczaj z błędów instruktora. Jednym z tych najczęstszych jest brak korygowania ćwiczących.

 

Zbyt duża liczba osób w grupie nie pozwala na dostosowanie optymalnych obciążeń dla każdego uczestnika, odpowiedniej szybkości i poziomu komplikacji zadań. Pamiętaj, jeżeli ogólny poziom zajęć jest dla Ciebie zbyt zaawansowany, nie bój się zmieniać grupy! Dobierz ją w zależności od swoich umiejętności i sposobu prowadzenia ćwiczeń.

 

2. Taniec

Taniec, obok jogi i treningów relaksacji, jest uważany za jedną z najbardziej odprężających i odstresowujących aktywności. Jak w każdej aktywności sportowej, tak i tutaj może dochodzić do przeciążeń. Każdy styl tańca charakteryzuje się specyficznymi dla siebie obszarami narażonymi na uszkodzenia.

 

I tak: W walcu na urazy będą narażone stawy ramienne i barki. W tańcach latynoamerykańskich - kolana i dolny odcinek kręgosłupa. Z kolei breakdance może być uciążliwy dla nadgarstków i odcinka szyjnego kręgosłupa. Rytmiczny taniec pozwala odprężyć się po ciężkim dniu. Pamiętaj jednak, żeby wybrać taki jego gatunek, który nie będzie narażał na uszkodzenia obolałych lub przeciążonych już obszarów Twojego ciała.

 

3. Zumba

Dla niewprawnego oka trening zumby może wyglądać jak nauka układu tanecznego. Ale zumba to coś więcej! Powstała z połączenia tańców latynoamerykańskich i aerobiku, a jej rytmiczne układy pozwalają na odprężenie po całym dniu pracy. Zwiększają poczucie satysfakcji i zadowolenia z życia. Ten rodzaj aktywności jest dobry dla wszystkich, którzy znają swoje ciało. Bardziej służy odpoczynkowi niż faktycznemu treningowi fizycznemu.

 

Dlatego na zumbę nie powinny uczęszczać osoby, które niczego wcześniej nie ćwiczyły. Zajęcia są często prowadzone dosyć szybko i intensywnie. Nieprzyzwyczajonej do wysiłku osobie może być trudno poprawnie wykonywać wszystkie ruchy. Łatwo przez to nabawić się kontuzji.

 

4. Pilates

Na pierwszy rzut oka podobny do aerobiku i często z nim mylony. Ma na celu uelastycznienie mięśni oraz zwiększenie ich siły bez nadmiernego rozbudowania masy. Dzięki pilatesowi można rzeźbić sylwetkę. To dobra alternatywa dla osób, które nie przepadają za pracą z ciężarami. Podczas ćwiczeń przeważają takie, w których należy przyjąć i utrzymać daną pozycję, kontrolując przy tym napięcie poszczególnych mięśni. Tutaj zagrożenia są podobne, jak w aerobiku. Jeżeli nie zostaniemy skorygowani przez prowadzącego, możemy doznać uszkodzeń aparatu ruchu lub w skrajnych przypadkach - układu nerwowego.

 

5. Siłownia

W tym przypadku głównym celem są rozbudowa masy mięśniowej, zwiększenie swojej siły i osiągnięcie atletycznej sylwetki. Jest to prawdopodobnie najlepszy sposób na osiągnięcie dużych przyrostów siły i masy. Głównym celem siłowni są rozbudowa masy mięśniowej, zwiększenie swojej siły i osiągnięcie atletycznej sylwetki. Wbrew pozorom nie jest to forma aktywność, skierowana tylko do mężczyzn. Efekt końcowy może być różny w zależności od rodzaju treningu zleconego przez instruktora. Staraj się nie ulegać presji otoczenia i nie dźwigaj zbyt dużo bez wcześniejszego przygotowania! Prowadzić to może do przeciążeń i szybszego zużycia się stawów, naciągnięć i naderwania mięśni. Najlepiej podczas kilku pierwszych wizyt poprosić o porady profesjonalnego instruktora.

 

6. Cross fit

Innym rodzajem treningu siłowego jest cross fit. Niektóre ćwiczenia mogą przypominać te z siłowni. Nic bardziej mylnego! W crossficie chodzi o zwiększanie tzw. siły eksplozywnej. Nacisk stawia się tu na szybkość wykonanych ruchów, a obciążenia są tylko ich dodatkowym utrudnieniem. Dzięki tej metodzie sylwetka staje się bardziej harmonijna, a poza siłą wzrasta także wytrzymałość. Cross fit upodobały sobie osoby, które poprzez naturalne ruchy chcą poprawić nieco swoją tężyznę fizyczną i ogólną sprawność. Trening taki jest też dobrym uzupełnieniem dla osób zajmujących się sportami walki.

 

I na koniec

Nie ma praktycznie aktywności fizycznej, która nie niesie ze sobą ryzyka kontuzji. Jednakże brak ruchu może być bardziej niebezpieczny i powodować szereg negatywnych zmian. Aby w pełni i bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw, które oferuje sport, warto chociaż w przybliżeniu zapoznać się z ewentualnymi zagrożeniami i nauczyć się przed nimi zabezpieczać. I zgodnie ze starą i mądrą maksymą… „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Pozostałe proponowane artykuły: