Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Sznuruj buty, biegaj bezpiecznie

W bieganiu obok odpowiedniego przygotowania kondycyjnego, najważniejsze są buty i ich właściwy dobór. To, w czym biegasz, gwarantuje komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. W dobrze dobranym bucie unikniesz urazów kolan, skręceń kostki – tak często przytrafiających się biegaczom.

Sznurówka a skręcenie kostki

Buty do biegania chronią ludzką skórę i amortyzują przed uderzeniami o podłoże. Dobrze zasznurowane buty stabilizują stopę, nie pozwalają jej na swobodne przesuwanie się, które grozić może wyjątkowo paskudną dla każdego sportowca, kontuzją – skręceniem kostki. Jeśli jednak nie będziesz pamiętać o właściwym sznurowaniu, na nic zda się najlepszy nawet but.  

 

Sznuruj buty, biegaj bezpiecznieSznuruj buty, biegaj bezpiecznie

 

Sznurówki mocują but do stopy, ale jeśli zbyt mocno je zwiążesz, zahamujesz przepływ krwi w stopie. Mocno zawiązane sznurówki zapobiegają ustawieniu się kostki do wewnątrz, jednak zbyt mocno – powodują destabilizację kolana, biodra, a nawet całej sylwetki. Zbyt luźno zawiązany but z kolei destabilizuje stopę, może powodować skręcenie kostki niewystarczająco mocno zabezpieczonej w trakcie biegu. Jeśli sznurówki w trakcie biegu się rozwiązują, włóż je pod sznurowanie, wzdłuż języka buta.

Dziurki na opuchliznę

 

Jeśli nie chcesz walczyć z opuchlizną, urazami kolana, czy skręconą kostką – zwróć uwagę na dziurki buta! Sprawdź czy są mocne, czy nie ulegną uszkodzeniu w trakcie sznurowania. Jeśli w trakcie biegu z buta wysuwa się pięta, wykorzystaj ostatnią dziurkę w bucie (na wysokości kostki), włóż sznurówki i zrób pętelki. Następnie zawiąż. Tak zaciśnięte sznurówki zmniejszą luz w okolicach pięty, co zwiększy komfort biegania, a także zapobiegnie ewentualnym kontuzjom.

 

Osoby z wysokim podbiciem, z otartym bądź spuchniętym grzbietem stopy, powinny zawiązać sznurówkę pod miejscem występowania bólu. Sznurówkę następnie należy przełożyć dołem, wzdłuż buta w drugą dziurkę po tej samej stronie, by pozostawić niezasznurowaną przestrzeń w miejscu bólu czy opuchlizny. Dalej zasznuruj normalnie.

 

Urazy kolan - najczęstsze kontuzje biegacza

Każda ze stóp, a co za nią idzie każdy twój but, uderza o podłoże ok. 800 razy na każde 1,6 km z siłą przekraczającą trzykrotność ciężaru sportowca. To obciąża i powoduje urazy w innych częściach ciała. Szczególnie narażone są kolana. Urazy kolan to obok skręcenia kostki najczęstsze kontuzje biegacza. Dochodzi do nich częściej na skutek złego przygotowania do biegu (np. brak rozgrzewki) aniżeli nieodpowiedniego sznurowania.

 

Notorycznie przeciążane kolano wysyła nam sygnały ostrzegawcze. Większość kontuzji kolana nie pojawia się nagle, po jednym biegu. Jeśli jednak złapiesz kontuzję kolana – nie poddawaj się. Zaopatrz się w odpowiedni lek przeciwzapalny, w przypadku wystąpienia opuchlizny kolana – w lek na opuchliznę np. Altacet® żel. Następnie wyeliminuj błędy treningowe, złą sylwetkę biegową, zmniejsz dystans, wypróbuj inne buty (może dotychczasowe są zbyt lekkie?). 

Pozostałe proponowane artykuły: