Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Syndrom przetrenowania biegacza - objawy

Wielu ludzi zaczyna przygodę z bieganiem dla zdrowia, poprawienia sylwetki i samopoczucia. Jak wiadomo przy takim wysiłku fizycznym organizm produkuje „hormony szczęścia” – endorfiny. Ale z bieganiem czasem można przesadzić…

Jak odróżnić przemęczenie od przetrenowania?

Trudno odróżnić przemęczenie i przetrenowanie. Ich objawy są bardzo podobne. Żeby odróżnić te dwa przypadki, w pierwszej kolejności należy wykluczyć infekcje, choroby, alergie, niedobór kalorii, a także innych składników odżywczych. Przemęczenie mija szybko po kilkudniowym odpoczynku, a organizm łatwo sobie z nim radzi. Przetrenowanie natomiast jest długotrwałe i trudniejsze do pokonania.

 

Objawy przetrenowania

  • spadek formy
  • zmienne nastroje, rozdrażnienie
  • zmęczenie
  • zaburzenia koncentracji
  • bóle mięśni i stawów, zapalenia ścięgien
  • zwiększona podatność na infekcje
  • zaburzenia łaknienia – zwiększenie lub zmniejszenie apetytu
  • zmniejszona efektywność ćwiczeń
  • spadek chęci dalszego trenowania
  • nadmierne pocenie się w nocy
  • zaburzenia libido

 

Przetrenowanie ma miejsce wtedy, kiedy zauważysz u siebie występowanie większości wymienionych objawów jednocześnie.

 

objawy przetrenowaniaobjawy przetrenowania

 

Kto jest narażony?

Wydawać by się mogło, że bardziej narażony jest zawodowiec, który trenuje, by osiągać wyniki, często kosztem własnego zdrowia i możliwości. Jednak zawodowcy zazwyczaj mają trenerów, którzy indywidualnie dobierają trening do możliwości zawodnika. Co więcej, organizm zawodowców jest przyzwyczajany do dużej tolerancji wysiłku. Tu łatwiej więc dostrzec objawy przetrenowania, ale także szybciej można je eliminować.

 

Natomiast amator biegający na własną rękę, z niewłaściwie dobranym treningiem do własnych możliwości, może nie zauważyć niepokojących objawów, źle je interpretować, albo chcieć za wszelką cenę szybko je pokonać. To może prowadzić do poważnych kontuzji! Przetrenowanie grozi także osobom uzależnionym od ćwiczeń i treningów. We wszystkich przypadkach jesteś narażony na bolesne kontuzje i urazy. Jeśli się przytrafią, bądź przygotowany i działaj od razu.

Jak uniknąć syndromu przetrenowania?

Nie trenuj codziennie. Zrób sobie dzień lub dwa przerwy od treningu, a jeżeli odczuwasz wtedy brak ruchu, dobrym rozwiązaniem będzie zwykły spacer lub ćwiczenia rozciągające. W przeciwnym razie zdolność twojego organizmu do regeneracji będzie niedostateczna, a to prowadzi do urazów, przemęczenia i przetrenowania. Wielu sportowców zapisuje sobie codziennie swoje wyniki, rodzaj wykonywanych ćwiczeń, stopień zmęczenia itp. Można prowadzić zwykły zeszyt, lub skorzystać ze specjalnych aplikacji w urządzeniach mobilnych. To dobry sposób na ewentualne wyłapanie niepokojących symptomów i podjęcie odpowiednich kroków – zmiany sposobu trenowania lub pomocy.

Jak pokonać syndrom przetrenowania?

Na początek po prostu odpocznij. Jeśli objawy nie miną, zrezygnuj z treningów na kilka dni. Najlepiej na tak długo, dopóki nie poczujesz poprawy samopoczucia. Jeśli szybko odkryjesz u siebie symptomy przetrenowania, okres regeneracji będzie krótki i potrwa tylko kilka dni. Jeżeli natomiast objawy występowały od dłuższego czasu, leczenie będzie trwało nawet do kilku tygodni. Osoby z syndromem przetrenowania, które dodatkowo uzależnione są od ćwiczeń i treningów, powinny zgłosić się do specjalisty od leczenia uzależnień. 

Pozostałe proponowane artykuły: