Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Pierwszy spływ kajakowy: jak uniknąć przetrenowania?

Kajakarstwo jest wspaniałym sportem, który pozwala na aktywne spędzanie czasu na łonie natury. Jeśli poważnie myślisz o zainteresowaniu się wiosłowaniem, warto jeszcze przed pierwszą wyprawą rozpocząć przygotowania do czekającego Cię wysiłku.

1.     Dobierz odpowiedniego partnera do wiosłowania

 

Dzięki temu, że kajakiem mogą płynąć dwie lub więcej osób, wiosłowanie jest doskonałym sposobem na spędzenie czasu w gronie przyjaciół czy rodziny. Odpowiednie dobranie partnera kajakowego oraz trasy pierwszego spływu, pozwoli na bezproblemowe podołanie wyzwaniu. W przypadku rekreacyjnych spływów warto dobierać towarzystwo na zasadzie przeciwieństw: silniejszy i słabszy wioślarz. Jednocześnie pamiętaj, aby cięższa osoba zajęła miejsce z tyłu kajaka. Ułatwi to sterowanie i znacznie poprawi możliwość synchronizacji ruchu wioseł pomiędzy partnerami.

 

Spływ kajakowy - jak się przygotować  Spływ kajakowy - jak się przygotować

 

2.     Dokładnie zaplanuj trasę

 

Podczas planowania pierwszego spływu kluczowe może okazać się odpowiednie zaplanowanie trasy. Na początku warto wybierać niewymagające, kilkugodzinne odcinki. Staraj się dobierać trasy z możliwością wcześniejszego zakończenia spływu, w razie gdyby okazało się, że przeceniłeś swoje możliwości.

 

3.     Przygotuj swoje mięśnie do spływu kajakowego

 

Jeśli chcesz poprawić wytrzymałość i siłę mięśni aktywnych podczas wiosłowania, dodaj do codziennej gimnastyki kilka ćwiczeń wzmacniających, takich jak:

 

  • pompki,
  • pompki odwrócone,
  • ćwiczenia na mięśnie brzucha,
  • ćwiczenia z wykorzystaniem drążka.

 

Wiosłowanie jest sportem wymagającym odpowiedniego poziomu wytrzymałości, pozwalającego na umiarkowany, ale za to długotrwały wysiłek. Dlatego każda aktywność
o średniej intensywności – na przykład długie marsze czy jazda na rowerze – nie zaszkodzą podczas budowania odpowiedniej kondycji wioślarza. Aby uniknąć kontuzji podczas długotrwałego wiosłowania, nie należy też zapominać o krótkiej rozgrzewce przed samym rozpoczęciem spływu, oraz o dłuższej sesji ćwiczeń rozciągających po zakończeniu wyprawy.

 

4.     Jakie mięśnie pracują podczas pływania kajakiem

 

Wbrew pozorom, nie tylko barki i mięśnie ramion pomagają wprawić kajak w ruch. Podczas wiosłowania, w dużym stopniu zaangażowane są również mięśnie grzbietu (szczególnie najszersze grzbietu), mięśnie piersiowe większe i mniejsze, a także mięśnie brzucha. Mniejsze znaczenie mają tu mięśnie dolnej połowy ciała, jednak w zależności od przyjętej techniki, także mięśnie czworogłowe ud mogą mieć niemały udział w utrzymaniu kajaka na wodzie.  

 

5.     Jak odpowiednio wiosłować

 

Podczas samego spływu warto przećwiczyć z partnerem wspólne wiosłowanie, aby sprawdzić poziom naszego zsynchronizowania. Niezmiernie ważne będzie tu skupienie się na odpowiedniej technice wiosłowania. Należy bezwzględnie dbać o utrzymanie wyprostowanych pleców (mogą być lekko pochylone) oraz ściągniętych łopatek. Pozwoli to uniknąć urazów i kontuzji, które mogą skutkować długotrwałym bólem, przeciążeniem mięśni czy nawet opuchlizną.

 

Wiosła należy wprawiać w ruch całym ciałem, a nie tylko mięśniami ramion. Należy pokonywać opór wody, angażując mięśnie grzbietu oraz klatki piersiowej. Pociągnięcia powinny być spokojne i długie, a nie krótkie i szarpane - wiosłowanie powinno być jak najbardziej naturalnym ruchem.

 

Sygnatura: ALTA/019/05-2016

Pozostałe proponowane artykuły: