Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

5 rzeczy, których nie wiedziałeś o triathlonie

Triathlon to dyscyplina złożona z kombinacji takich sportów, jak: kolarstwo, pływanie oraz bieganie. Zawodnicy charakteryzują się dużym stopniem wytrenowania, a sam sport jest bardzo wymagający. W związku z tym, dyscyplina ta uważana jest za elitarną i niedostępną dla amatorów.

Wokół triathlonu narosła spora liczba mitów, w wielu przypadkach zupełnie nieuzasadnionych. Analiza obiegowych opinii na temat tej dyscypliny pozwala stwierdzić, że większość z tych mitów to jedynie wymówki, które powstrzymują przed rozpoczęciem treningów.

 

triathlon - bieganie triathlon - rower

Oto kilka wybranych faktów i mitów na temat triathlonu:

 

1. Triathlon to sport elitarny

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych mitów na temat tego sportu jest przekonanie, że tylko zawodnicy charakteryzujący się ponadprzeciętnymi warunkami fizycznymi mogą startować
w zawodach.Jest to zupełnie nieuzasadniony mit. 

 

Oczywiście, np. na dystansie Ironman, zakładającym:

  • przepłynięcie dystansu 3.8 km,
     
  • przejechanie na rowerze 180 kilometrów
     
  • przebiegnięcie 42.2 km,

 

startować mogą jedynie ci zawodnicy, którzy latami pracowali nad osiągnięciem formy. Triathlon nie jest jednak dyscypliną, w której sprawdzać można się jedynie na morderczych dystansach.

 

Przykładowe dystanse bardziej odpowiednie dla początkujących triathlonistów to:

  • sprint (0.75 km pływania - 20 km jazdy rowerem - 5 km biegu)
     
  • supersprint (0.6 km pływania - 15 km jazdy rowerem - 3 km biegu).

 

2. Triathlon to sport kontuzjogenny

Uprawianie triathlonu nie wiąże się z ryzykiem większym, niż wynikającym z uprawiania samego pływania, kolarstwa czy biegania. Narażone na urazy czy kontuzje mogą być kolana, ścięgna Achillesa czy rozcięgna podeszwowe. Aby uniknąć kontuzji, należy do sportu podchodzić w odpowiedzialny sposób, a własne ciało traktować z szacunkiem.

 

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia kontuzji, urazu czy też przetrenowania, warto stawiać przed sobą realistyczne cele. Dodatkowo, należy zawsze pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce, rozciąganiu mięśni oraz włączeniu do planu treningowego czasu na regenerację.

 

3. Triatlon jest drogim sportem

Thriatlon, wbrew pozorom, nie wymaga posiadania bardzo drogiego i specjalistycznego sprzętu. Szczególnie w początkowej fazie wystarczy jakikolwiek rower oraz dowolny strój sportowy. Wielu zawodników osiągających sukcesy na długich dystansach przyznaje, że pierwsze kilometry przemierzali korzystając z bardzo taniego lub pożyczonego sprzętu. Jedynym znacznym wydatkiem, który warto ponieść przed przystąpieniem do treningów, są buty do biegania. Pomoże to w znacznym stopniu zminimalizować ryzyko kontuzji i urazów.

 

4.  Aby zacząć, trzeba dysponować znakomitą kondycją

Jest to kolejny mit nie znajdujący uzasadnienia w rzeczywistości. Rozpoczynając przygodę z triathlonem, zawodnik nie musi od razu przygotowywać się do wystartowania na dystansie Ironman. Pierwsze postępy można sprawdzić, startując na dystansie sprint lub supersprint.

 

5. Triathlon wymaga ogromnych nakładów czasu

W tym wypadku wszystko zależy od celów treningowych, jakie stawia przed sobą zawodnik. Jeśli triathlon chce uprawiać rekreacyjnie, a celem jest start w zawodach i samo ukończenie określonego dystansu, w zupełności wystarczy rozsądnie rozplanowane 5-6 treningów tygodniowo. 

 

Sygnatura: ALTA/033/06-2016

Pozostałe proponowane artykuły: