Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

3 najpopularniejsze kontuzje biegaczy

Bieganie jest sportem, który wiąże się ze stosunkowo dużym ryzykiem kontuzji w stosunku do innych aktywności. Leczenie najczęstszych kontuzji biegacza tylko w najcięższych przypadkach wiąże się z długim zaprzestaniem treningów. Najważniejsze, to w porę rozpocząć leczenie.

 

1.  Kolano biegacza

 

Objawy:

Kolanem biegacza nazywany jest zespół bólu przedniej części stawu kolanowego. Ta kontuzja jest bardzo popularna i wynika z błędów treningowych. Łatwo można nabawić się tego urazu, nadmiernie obciążając przednią część kolana. Powodem może być także zbyt duża objętość treningowa – na przykład za długi dystans albo zbyt szybki bieg, ale także za mało odpoczynku po treningu.

 

Jak leczyć:

Jeśli czujesz ból w przedniej części kolana, najlepiej powstrzymaj się przez kilka dni od treningu lub zredukuj przebiegane dystanse. Całkowicie wyeliminuj takie elementy, jak zbieganie z górki. Jeśli boisz się spadku formy, bieganie zastąp chwilowo innym sportem – na przykład nieobciążającym stawów pływaniem. Ból w zespole kolana biegacza, charakteryzujący się brakiem wyraźnej opuchlizny i zasinienia, można odróżnić od stłuczenia kolana gołym okiem. W wypadku stłuczenia lekarz może zalecić stosowanie odpowiedniego żelu dla sportowców, na przykład Altacet® Żelu; z kolei w przypadku kolana biegacza zazwyczaj wystarczy okresowe powstrzymanie się od treningów przeciążających stawy. Dodatkowo skoncentruj się na rozciąganiu i wzmacnianiu mięśni pośladkowych oraz mięśni dwugłowych i czterogłowych uda.

 

2. Zerwane ścięgno Achillesa

 

Objawy:

Ścięgno Achillesa łączy kość piętową z mięśniami łydki. Jeśli uszkodziłeś ścięgno podczas biegu, prawdopodobnie masz problem ze wspięciem na palce i odczuwasz silny ból nad piętą. Możesz także spodziewać się obrzęku lub opuchlizny.

 

Jak leczyć:

Jeśli odczuwasz takie dolegliwości, natychmiast przestań biegać. Na ból i opuchliznę pomogą środki przeciwbólowe oraz żel dla sportowców. Koniecznie udaj się do lekarza w celu zdiagnozowania kontuzji. Takim urazom bardzo sprzyjają słabe lub nierozciągnięte, skurczone mięśnie łydki. 

 

Większość kontuzji związanych ze ścięgnem Achillesa wiąże się z dwu- lub trzytygodniowym ograniczeniem treningów biegowych.  W tym czasie nie musisz rezygnować z aktywności – możesz na przykład pływać lub biegać w wodzie. Jeśli zignorujesz pierwsze symptomy, pauzowanie może wydłużyć się do kilkunastu tygodni. Dlatego tak istotne jest szybkie zdiagnozowanie urazu. Podczas powrotu do treningów zaczynaj stopniowo. Rozważ zakup bardziej dopasowanego do stopy obuwia.

 

3. Zapalenie rozcięgna podeszwowego

 

Objawy:

Z tą kontuzją najczęściej borykają się biegacze, którzy mają albo obniżony, albo zbyt wysklepiony łuk stopy. Innym powodem może być nadmierna pronacja bądź rotacja stopy (inaczej mówiąc, wyginanie się stóp do wewnątrz lub na zewnątrz podczas stawiania kroków). Pierwsze symptomy są zwykle dość łagodne i wiążą się z dyskomfortem, napięciem i lekkim bólem w podeszwie stopy, który mija po kilku krokach.

 

Następne objawy to odczuwalny szczególnie rano i podczas biegu ból biegnący wzdłuż stopy i obejmujący okolicę pięty.

 

Jak leczyć:

Jeśli zdiagnozowano u ciebie zapalenie rozcięgna podeszwowego, lepiej zrezygnuj z biegania. Mogłoby to wydłużyć czas leczenia. Aby zmobilizować tkankę do szybszej regeneracji, możesz rolować stopę na zamrożonej w plastikowej butelce wodzie: 5 minut 5 razy dziennie. Pomocny może okazać się także przeciwzapalny żel dla sportowców.

 

Sygnatura: ALTA/040/10-2016

Pozostałe proponowane artykuły: