Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Biegaczu! Zadbaj o swoje kolana

Maraton to ogromne wyzwanie dla organizmu. Intensywne treningi dobrze przygotowują biegacza, jednak mają też ciemną stronę – obciążają stawy. Poznaj najczęściej występujące urazy stawów.

Kolano biegacza

Inaczej zespół bólu przedniej części stawu kolanowego, może się przytrafić, jeśli popełniasz błędy podczas treningu. Objawia się bólem w okolicy rzepki, który nasila się podczas siedzenia lub normalnego poruszania nogą. Z „kolanem biegacza” można biegać, jednak trzeba zmniejszyć kilometraż. W niektórych przypadkach jednak należy zarzucić bieganie na jakiś czas.

 

Skręcenie stawu skokowego

Przytrafia się osobom biegającym po nierównym terenie. Z medycznego punktu widzenia istnieją 3 stopnie skręcenia. W pierwszym naciągnięte jest tylko więzadło, czemu towarzyszy ból i niezbyt duży obrzęk. W drugim stopniu więzadła są naderwane, obrzęk jest rozległy, a próby poruszania stawem bardzo bolesne. Trzeci stopień jest najpoważniejszy, gdyż więzadła zostają całkowicie zerwane, a torebka stawowa może zostać uszkodzona, ruchy stawów są ograniczone.

 

Przy skręceniu stawu skokowego zaleca się zaprzestanie biegania. Czas rekonwalescencji zależy od stopnia skręcenia i wynosi od 7 dni do kilku tygodni.

 

uważaj na stawyuważaj na stawy

 

Jak leczyć

„Kolano biegacza” leczy się przede wszystkim ograniczając treningi, a wprowadzając ćwiczenia wzmacniające mięśnie udowe oraz poprawiające ustawienie stawu kolanowego. Stosuje się specjalne zabiegi fizjoterapeutyczne, a także zmianę obuwia na korygujące ruchy nóg.

 

Leczenie skręcenia stawu skokowego zależy od jego stopnia. Zazwyczaj zaleca się zaprzestanie biegania na czas od jednego do kilku tygodni. W tym czasie stosuje się unieruchomienie oraz zabiegi fizjoterapeutyczne, a w późniejszym czasie lekkie ćwiczenia. W szczególnych przypadkach konieczna jest interwencja chirurgiczna.

 

W przypadku wystąpienia urazu możesz działać natychmiast, sięgając po  zapobiegający powstawaniu obrzęków lek Altacet® żel, który również uśmierzy ból pourazowy.

Jak uniknąć problemów ze stawami?

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia urazu stawu kolanowego, nie należy go przesadnie forsować. Jeżeli odczuwasz ból kolana podczas biegania, najlepiej ogranicz treningi do czasu, kiedy ból ustąpi. Zadbaj o odpowiednie obuwie, które skoryguje ustawienie nóg podczas biegu.

Sprzyjające czynniki do występowania skręceń to słabo wzmocnione mięśnie w okolicy kostki, niedostateczna elastyczność ścięgien i więzadeł, a także nadwaga. Możesz więc postarać się zrzucić zbędne kilogramy, stosuj odpowiednie ćwiczenia, wzbogać swoją dietę, a jeżeli masz tendencję do skręceń, unikaj biegania po nierównym lub śliskim terenie.

 

Ćwiczenia na wzmocnienie stawu kolanowego:

  • naciskanie na zgiętą nogę w szerokim, ale stabilnym wykroku w 10-20 powtórzeniach,
     
  • przysiady przy rozkroku równym szerokości barków i wyprostowanych plecach (jak przy siadaniu na krześle) w 10-20 powtórzeniach,
     
  • zginanie kolana wyprostowanej nogi, opierając na krześle piszczel drugiej nogi, do momentu aż znajdziesz się 10 cm nad tą zgiętą nogą w 10-20 powtórzeniach. To ćwiczenie zwiększa stabilność stanu kolanowego.

 

Ćwiczenia na wzmocnienie stawu skokowego (kostki):

  • chodzenie boso na łonie natury. Istotne, aby nawierzchnie były różnorodne.
     
  • chwytanie palcami nóg różnych przedmiotów i przenoszenie ich. Po 5 powtórzeń na nogę (wykonuj w pozycji siedzącej).
     
  • chodzenie na przemian na palcach, na piętach, na wewnętrznych i zewnętrznych krawędziach stóp, w każdym przypadku wystarczy po 10 kroków.

 

O co wzbogacić dietę:

  • białko (np. z nabiału) stanowi budulec chrząstek stawowych
     
  • witaminy z grupy B (np. w pieczywie pełnoziarnistym, roślinach strączkowych) łagodzą zmiany w mazi stawowej
     
  • kwasy omega-3 (np. z ryb morskich, oleju lnianego, orzechów włoskich) działają przeciwzapalnie, hamują degradację chrząstki
     
  • witamina C (np. z cytrusów, owoców jagodowych) utrzymuje stawy w dobrej kondycji.
Pozostałe proponowane artykuły: