Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Rower czy bieganie - co efektywniej buduje formę?

Najpopularniejsze sporty w Polsce to bieganie i jazda na rowerze. Sprawdźmy, który z nich przyniesie lepsze efekty.

Kalorie

Jednym z głównych powodów, dla których rozpoczynamy trening, jest chęć spalenia zbędnych kilogramów oraz utrzymanie wagi. Pół godziny biegu pozwala spalić ok. 400 kcal, natomiast pedałując na rowerze w takim samym czasie spalisz o ok. 50 kcal mniej. Jeżeli chcesz schudnąć, najkorzystniej będzie ćwiczyć ok. 1 godziny dziennie.

 

Obciążenie stawów

Zarówno w czasie biegania, jak i jazdy na rowerze najbardziej obciążone są stawy: kolanowy i skokowy. Te dwa ostatnie zdecydowanie bardziej są narażone na urazy w trakcie biegania. Jeżeli chcesz chronić stawy, wybierz jazdę na rowerze.

 

Praca mięśni

Podczas obu form aktywności pracują te same grupy mięśni: plecy, barki, klatka piersiowa, ręce, brzuch, pośladki, uda i łydki. Jednak bieganie sprawia, że pracują one intensywniej.

 

Gdzie ćwiczyć?

Oba sporty można uprawiać o każdej porze roku, zarówno na świeżym powietrzu, jak i w domu (zaopatrzywszy się uprzednio w odpowiedni sprzęt: rower stacjonarny i bieżnię).

 

Inne korzyści

Zarówno bieganie, jak i jazda na rowerze korzystnie wpływają na pracę serca i metabolizm.

 

rower czy bieganie

Wybór sprzętu

Wbrew pozorom wybór odpowiedniego sprzętu do treningu jest bardzo ważny – uprawiany sport powinien przynosić korzyści dla zdrowia i minimalizować ryzyko urazów.

Sprzęt do biegania

Najważniejsze są buty, gdyż od tego, jakie wybierzemy, zależy twoje samopoczucie i efekty treningu. Powinny być wygodne, tzn. pozbawione wyraźnie wyczuwalnych szwów wewnętrznych, optymalnie o pół rozmiaru większe niż buty, które zwykle nosisz, ponieważ podczas treningu stopa puchnie. Należy je dobrać do rodzaju podbicia, wagi, długości pokonywanego dystansu, a także do terenu po jakim biegamy: inne buty sprawdzą się na szosie, inne w terenie. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko urazów.

 

Do jazdy na rowerze

Wybór roweru bywa trudny. Nie wiesz, czy zdecydować się na rower szosowy czy górski. Jazda na rowerze szosowym porównywalna jest do biegu po ulicy lub po parkowej alejce, natomiast jazda na rowerze górskim jest jak bieganie po nierównym terenie, a dodatkowo powoduje, że pracuje większa grupa mięśni, a plecy są mniej obciążone.

Najważniejsze jest to, aby rama roweru była dobrana pod względem wzrostu i wagi osoby trenującej. Warto zaopatrzyć się w kask, chroniący głowę przed poważnymi urazami, jakie mogą nastąpić po upadku.

Jak zmniejszyć ryzyko urazów?

Ryzyko urazów istnieje nawet wtedy, gdy jesteśmy dobrze przygotowani do treningu i mamy świetnie dobrany sprzęt, kask, ochraniacze na łokcie i kolana. U biegaczy narażone są stawy kolanowe, ścięgna Achillesa i  rozcięgna podeszwowe, zdarzają się też złamania zmęczeniowe. Kontuzje i urazy rowerowe przytrafiają się najczęściej w wyniku upadku i mogą to być złamania, zwichnięcia, skręcenia lub stłuczenia głowy, barków i kończyn górnych.

Z poważniejszymi kontuzjami należy oczywiście udać się do lekarza. Jeśli jednak zauważysz obrzęk po stłuczeniu, możesz zastosować Altacet® żel. Ma działanie przeciwbólowe i przeciwobrzękowe, zawiera chłodzący mentol, a zastosowany szybko przynosi natychmiastową ulgę. Wybierając się na dłuższą wyprawę rowerową lub na wyjazd, gdzie będziesz uprawiać sporty, pamiętaj, by w twojej apteczce go nie zabrakło.

Pozostałe proponowane artykuły: