Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Prawidłowa postawa w trakcie jazdy na rowerze

Poznaj czynniki, które mogą narazić Cię na urazy.

Jazda na rowerze jest wielką przyjemnością. Czasami jednak może zamienić się w koszmar, gdy nogi, kręgosłup, szyja czy nadgarstki dają o sobie znać. Zastanawiasz się, czym jest to spowodowane nawet podczas krótkiej jazdy? Złe ustawienie roweru oraz nieprawidłowa postawa to dwa powiązane ze sobą czynniki, które mogą narazić Cię na urazy.

Dlaczego prawidłowa pozycja ma znaczenie?

Zastanawiasz się, z jakiego powodu odczuwasz silniejsze zmęczenie mięśni nóg i pleców, ból kolan czy nadgarstków już po kilku pokonanych kilometrach, podczas gdy inni rowerzyści nie skarżą się na dyskomfort? Prawdopodobnie jest to kwestia złego ułożenia ciała, które ma ogromne znaczenie.

Odpowiednie ułożenie ciała podczas jazdy sprawia, że mięśnie męczą się wolniej, dzięki czemu jesteś w stanie pokonać więcej kilometrów bez uczucia dyskomfortu. Również kręgosłup jest bardziej naturalnie ułożony, co  pozwala uniknąć silnego bólu. Nadgarstki nie dają o sobie znać, w efekcie czego nie czujesz się jak sztangista. Efekt? Zmniejszasz ryzyko kontuzji oraz poważnych urazów, spowodowanych nieprawidłową postawą, których skutki mogą wykluczyć cię z jazdy na rowerze nawet na wiele długich miesięcy.

Jak powinno wyglądać prawidłowe ułożenie sylwetki?

Jeśli chcesz uniknąć kontuzji spowodowanych m.in. naciągnięciem mięśni, niech twoje rowerowe przygotowanie nie ogranicza się do sprawdzenia sprawności hamulców. O czym należy pamiętać?

1. Ustawienie siodełka na odpowiednią wysokość

Chociaż bólu pośladków raczej nie unikniesz przy dłuższych trasach, ustawione na odpowiednią wysokość siodełko pozwoli przyjąć prawidłową sylwetkę. Jeżeli po położeniu stopy na pedale noga jest minimalnie zgięta, wysokość siodełka jest w porządku. Kolejnym krokiem jest ustawienie siodełka w poziomie. W tym celu należy ustawić je w pionie i usiąść. Następnie korby należy ustawić tak, aby znajdowały się poziomo. Stopy trzeba ułożyć tak, jak podczas normalnej jazdy.

prawidłowa postawa w trakcie jazdy na rowerze

2. Ustawienie kierownicy

Prawidłowa pozycja na rowerze to taka, gdy kręgosłup jest wyprostowany. Dlatego też należy zmienić wysokość kierownicy oraz kąt jej ustawienia – tak, by plecy były proste. Jeśli bowiem będziesz jeździł w pozycji mocno pochylonej, szybko dadzą znać o sobie mięśnie w okolicach kręgosłupa oraz nadgarstki. To właśnie na nich będzie opierał się znaczny ciężar ciała, co może odpowiadać za pojawienie się urazów.

 

Istotną rolę odgrywa również odpowiednie położenie rąk na kierownicy. Uważa się, że dla rowerzystów szosowych najlepszą pozycją jest taka, w której kąt między tułowiem a ramieniem wynosi 90 stopni. Chcąc zmaksymalizować wygodę, warto pamiętać, by ręce były lekko zgięte w łokciach – pod kątem 15 stopni.

Zadbaj o prawidłową pozycję ze specjalistami

Jeżeli nie wiesz, jak powinna wyglądać prawidłowa postawa, zgłoś się do fachowców. Specjaliści od tzw. bikefittingu (czyli metody polegającej na analizie wydajności rowerzysty poprzez obserwację oraz pomiar podczas jazdy) przeprowadzą z tobą najpierw szczegółowy wywiad, dotyczący stylu jazdy oraz częstotliwości. Ponadto zmierzą elastyczność mięśni i stawów, a na koniec podpowiedzą jak powinno wyglądać prawidłowe ułożenie ciała podczas jazdy na rowerze. Dzięki temu bez trudu wybierzesz się na dłuższą wycieczkę i poprawisz swoje osiągi. Sama zaś jazda stanie się większą przyjemnością, a nie przyczyną silnego bólu. 

Pozostałe proponowane artykuły: