Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Serwis internetowy www.altacet.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Złamania

Wszystkie złamania, zarówno otwarte jak i zamknięte, należy unieruchomić. Najprostszym sposobem jest przywiązanie bandażem jakiejś listewki lub szyny w taki sposób, aby jednocześnie usztywnić dwa sąsiadujące stawy.

Nie należy nastawiać kości samodzielnie! Ich fragmenty mogą spowodować uszkodzenie nerwu lub ważnej tętnicy. Jeżeli uszkodzenie dotyczy kończyny górnej, można założyć temblak,
który jednocześnie unieruchomi i odciąży rękę, zmniejszając ból.

Pamiętaj jednak, że z każdym złamaniem koniecznie musisz
udać się do lekarza!

Rany

Do przemycia rany należy użyć jałowej gazy i soli fizjologicznej. Żadnej rany nie powinno się przemywać spirytusem!
Podobnie jak woda utleniona, mimo że dezynfekuje, zabija też komórki nieuszkodzone i spowalnia proces gojenia.

Opatrunek należy zakładać przykładając najpierw gazę, a potem owijając bandażem dzianym. Niekiedy trzeba dokładać kolejne opatrunki, jeśli poprzedni przesiąkł, jednak bez zdejmowania warstw poprze dnich. Niezwłocznie należy udać się do lekarza, celem oczyszczenia i ewentualnego zszycia rany.

Żadnej rany nie powinno się przemywać spirytusem! Podobnie jak woda utleniona, mimo że dezynfekuje, zabija też komórki nieuszkodzone i spowalnia proces gojenia. Używa się jej do oczyszczania brzegów uszkodzonej skóry. Ponadto, z rany nie należy samodzielnie wyjmować dużych ciał obcych - działają jak korek, zmniejszając krwawienie.

Oparzenia i odmrożenia

Oba typy uszkodzeń opatruje się podobnie. Oparzenia jak najszybciej należy polać zimną wodą, aż ból się zmniejszy. Odmrożenia trzeba powoli rozgrzewać, jednak na początku także stosując zimną wodę - dla odmrożonej skóry i tak będzie się wydawała wręcz gorąca.
Następnie należy użyć żelu, np. Altacet, który działa przeciwobrzękowo po oparzeniach I° lub spreju łagodzącegoi przykryć miejsce jałową gazą.

Nawet gdy rana lub bąbel znikną i zostanie tylko bolesne zaczerwienienie, należy stosować tłuste kremy i maści przyśpieszające gojenie, które w swoim składzie mają np. Panthenol.

Uszkodzenie
łąkotek kolana

Nagła blokada ruchu w kolanie, z jednoczesnym ostrym bólem to zły znak, świadczący o uszkodzeniu łąkotki. Struktury te przenoszą na siebie około 30% obciążeń działających na staw kolanowy. Do ich uszkodzenia dochodzi najczęściej podczas mocnego uderzenia lub podczas skręcenia stawu kolanowego.

Na ból narażone są także osoby aktywne, których łąkotki mogły ulec pęknięciu z powodu dużych przeciążeń np. podczas wykonywania nagłych skrętów połączonych z kucaniem. W zależności od wielkości pęknięcia, łąkotka może zagoić się sama (stosuje się wtedy tylko leczenie doraźnie) lub przy pomocy zabiegu artroskopowego zszycia.

Przeciążenia
i zakwasy

Popularne zakwasy, to tak naprawdę mikrouszkodzenia włókien mięśnia, wywołane wydzielanym podczas wysiłku kwasem mlekowym. Wytrenowany organizm radzi sobie z nim łatwiej, w związku z czym rzadziej cierpi na związane z tym, nieprzyjemne doznania.
U osób niewprawionych kwas mlekowy znika po 15 minutach.

Przy występującym bólu mięśnie trzeba delikatnie rozruszać, aby poprawić krążenie i polepszyć mechanizmy regeneracyjne. Nie trzeba rezygnować z kolejnego treningu, jednak należy zmniejszyć obciążenie. Jeżeli przesadzimy, to poza zakwasami, narazimy się na naciągnięcia i naderwania mięśni, oraz inne uszkodzenia!

Jak wiązać
bandaż?

Zakładając bandaż zawsze należy pilnować, aby jego zwoje były nałożone równo i się nie podwijały. Opaska elastyczna (rozciągliwy bandaż) służy do unieruchamiania. Nie można jej zbyt mocno naciągać, ponieważ   po kilku chwilach zacznie się kurczyć i może odciąć dopływ krwi. Wiązanie warto rozpocząć od najcieńszego miejsca fragmentu ciała, ponieważ wtedy bandaż się nie zsunie.

Bandażem dzianym (nierozciągliwym) mocuje się opatrunek na ranie. Jego głównym zadaniem jest dociśnięcie gazy lub opaski, bez ograniczania ruchu.